Przez lata opracowanych zostało tysiące uniwersalnych diet, których zasady z łatwością znaleźć można w sieci. Niektóre z nich nie mają racji bytu, inne działają krótkofalowo, niektóre są przyjemne i łatwe, a są też takie które szokują swoją restrykcyjnością oraz ilością zakazanych produktów. Zanim wybierzemy dietę, która najbardziej odpowiada naszym potrzebom i stylowi naszego życia, warto jest poznać zarówno wady jak i zalety każdej z nich. Więcej szczegółów o tym jak szybko schudnąć można odszukać na stronie https://poznajmyopinie.pl/jak-szybko-schudnac-5-10kg-w-tydzien/

Spis treści

Zasady diety kopenhaskiej

Dieta kopenhaskaJedną z najbardziej rygorystycznych diet, w której dozwolonych jest zaledwie kilka produktów jest dieta Kopenhaska, inaczej nazywana dietą duńską. Zanim rozpoczniemy proces odchudzania należy dokładnie zapoznać się z zasadami oraz skutkami jakie niesie za sobą ten rodzaj odżywiania.

Dieta kopenhaska nie może trwać dłużej niż 13 dni. Jest to bardzo ważne, ponieważ jej kaloryczność to jedynie 800 kalorii dziennie. Dłuższe stosowanie tego typu restrykcji w swoim jadłospisie może doprowadzić do ogromnych spustoszeń w organizmie. Dieta ta nie pozwala na jakiekolwiek odchylenia. Złamanie zasad, podjadanie czy nie przestrzeganie założonej ilości kalorii powinno skończyć się natychmiastowym przerwaniem całego procesu. Powtórzenie go powinno odbyć się nie szybciej niż trzy miesiące od zakończonej próby. Jeśli udało nam się wytrwać 13 dni diety, możemy przejść na nią ponownie dopiero po 2 latach.

Dieta Kopenhaska może być stosowana jedynie przez osoby, które mają pewność, że ich stan zdrowia na to w zupełności pozwala. Nie powinna być ona sposobem na zrzucenie kilogramów dla osób o niestabilnej sytuacji hormonalnej (młodzież, kobiety w ciąży, karmiące piersią, w okresie menopauzy lub mężczyźni w momencie andropauzy) ani dla osób cierpiących na niedobory jakichkolwiek minerałów w organizmie.

13 dni głodówki

800 kalorii dziennie to zapotrzebowanie, które pozwala organizmowi poprawnie funkcjonować, jednak jest minimum- długotrwałe dostarczanie takiej ilości kalorii może przynieść o wiele więcej szkód, niż zalet. Dlatego tak ważne jest, aby nie przedłużać określonej ilości dni i zakończyć dietę po wyznaczonym czasie.

Dieta kopenhaska oparta jest na podstawowym jadłospisie, którego nie można w żaden sposób modyfikować. Dodanie lub odjęcie pewnego składnika to złamanie zasad i konieczność zakończenia diety. Cały jadłospis opiera się na trzech posiłkach- śniadanie, obiad, kolacja. Powinny być one o stałych porach. Warto wyznaczyć sobie przedział czasowy na każdy posiłek, na przykład: śniadanie między 8:00 a 9:00, obiad- 13:00-14:00, kolacja 18:00-19:00.

W diecie kopenhaskiej posiłki opierają się na niewielkich porcjach, bogatych w jajka, warzywa, chude mięso. Nie znajdziemy w niej węglowodanów, tłuszczów ani dużej ilości owoców. Ważnym elementem procesu odchudzania jest kawa- stanowi ona jeden posiłek oraz źródło energii. Przykładowy jadłospis diety duńskiej wygląda następująco:

Dzień pierwszy i trzynasty

  • Śniadanie – kawa z łyżeczką cukru, jedna mała kromka pieczywa razowego
  • Obiad – szklanka gotowanego szpinaku, jeden pomidor, jeden surowy niewielki owoc (jabłko)
  • Kolacja – dwa jajka na twardo, 100 g szynki drobiowej gotowanej, pięć liści sałaty z łyżką oliwy z oliwek oraz sokiem z cytryny

Dzień drugi i dziewiąty

  • Śniadanie – jedna duża starta marchewka z dodatkiem soku z cytryny i oliwy z oliwek
  • Obiad – 300 g chudej gotowanej ryby (sola, dorsz lub pstrąg) z sokiem z cytryny. Może zostać usmażona pod warunkiem, że nie użyjesz tłuszczu, możesz dodać koperek
  • Kolacja – 200 g befsztyku wołowego, pięć liści sałaty i 6-8 gotowanych brokułów.

Dzień trzeci i jedenasty

  • Śniadanie – czarna kawa z łyżeczką cukru, jedna mała kromka pieczywa razowego
  • Obiad – jedna duszona pierś kurczaka bez skóry, pięć liści sałaty z łyżką oliwy z oliwek oraz sokiem z cytryny
  • Kolacja – dwa jajka na twardo, jedna duża marchewka

Dzień czwarty i dziewiąty

  • Śniadanie – czarna kawa z łyżeczką cukru
  • Obiad – jedno jajko na twardo, jedna duża marchewka, 150 g twarożku naturalnego chudego
  • Kolacja – pół szklanki kompotu z owoców bez cukru, 2/3 szklanki jogurtu naturalnego

Dzień piąty i dwunasty

  • Śniadanie – czarna kawa z łyżeczką cukru, jedna mała kromka pieczywa razowego
  • Obiad – jeden befsztyk wołowy (max 200 g), 5 liści sałaty z łyżką oliwy z oliwek oraz sokiem z cytryny, ananas, grejpfrut albo jabłko (wybierz jedno)
  • Kolacja – dwa jajka na twardo, jedna duża marchewka

Dzień szósty i ósmy

  • Śniadanie – kawa z łyżeczką cukru, jedna mała kromka pieczywa
  • Obiad – szklanka gotowanego szpinaku, jeden pomidor, jeden surowy niewielki owoc
  • Kolacja – dwa jajka na twardo, 100 g szynki drobiowej, pięć liści sałaty z łyżką oliwy z oliwek oraz sokiem z cytryny

Dzień siódmy

  • Śniadanie – jeden kubek zielonej herbaty bez dodatku cukru
  • Obiad – 150 g piersi kurczaka (z piekarnika lub grillowana), jeden świeży owoc
  • Brak kolacji

Dieta Kopenhaska to okres, podczas którego należy się niezwykle pilnować. Do dziennego menu nie można dodać nawet kubka herbaty czy gumy do żucia.

Zakazy diety Kopenhaskiej

Oprócz wyjątkowo rygorystycznych zasad dotyczących jedzenia, dieta duńska zakłada dodatkowe obostrzenia podczas jej trwania- należy ograniczyć aktywność fizyczną do niezbędnego minimum. To dość niespotykane zalecenia podczas procesu utraty wagi, w którym to zazwyczaj złotym środkiem do osiągnięcia wymarzonej sylwetki jest prawidłowe odżywianie oraz codzienna dawka sportu. Jednak ilość dostarczanych kalorii podczas 13 dni diety jest zbyt mała, aby pozwolić sobie na dodatkowe ich spalania. Próba aktywności fizycznej może skończyć się ogromnym osłabieniem organizmu, a nawet omdleniem.

Wady i zalety diety duńskiej

Zazwyczaj chcąc bezpiecznie i trwale stracić dodatkowe kilogramy należy uzbroić się w cierpliwość. Rozciągnięte w czasie, powolne chudnięcie jest kluczem do uzyskania długotrwałych efektów. Dieta kopenhaska zachęca krótkim czasem trwania. Kto z nas nie chciałby stracić znienawidzonej oponki w ciągu zaledwie 13 dni? Jednak warto spojrzeć na cały proces z innej strony, poznać wady oraz zalety tej rygorystycznej diety i samemu zdecydować czy jest się w stanie podjąć ryzyko. Oto zestawienie najważniejszych danych dotyczących diety duńskiej.

Wady:

  • Rygorystyczna, nie toleruje odstępstw.
  • Wyniszczająca organizm.
  • Krótkofalowa, gwarantowany efekt jo-jo.
  • Zabiera energię i siłę do działania.
  • Może powodować nudności oraz zawroty głowy.
  • Organizm nie otrzymuje podstawowych składników.

Zalety:

  • Trwa 13 dni.
  • Gwarantowana utrata wagi w krótkim czasie.
  • Posiłki proste w przygotowaniu.

Dieta Kopenhaska ma zdecydowanie więcej wad niż zalet. Osoby decydujące się przejść na nią powinny być w pełni świadome możliwych konsekwencji.

Szokujące efekty

Dieta duńska jest niezwykle skuteczna, pod warunkiem że zamierzony efekt to jedynie utrata wagi. W ciągu 13 dni można stracić nawet 20 kilogramów. Przy mniej rygorystycznej diecie uzyskanie takiego wyniku mogłoby zająć nawet pół roku. Należy jednak pamiętać, że utracone kilogramy to przede wszystkim gromadzona w organizmie woda, minerały czy witaminy oraz efekt niedoboru podstawowych składników odżywczych. Możemy mieć więc pewność, że po zakończonej kuracji powrócą nawet ze zdwojoną siłą.

Warto pamiętać, że dieta powinna w założeniu poprawiać stan funkcjonowania organizmu, dodać energii oraz sił, a przy okazji powodować utratę wagi. Dieta duńska jest przeciwieństwem tego założenia. Podczas jej trwania może dojść do nieodwracalnych zmian w organizmie, efektu ciągłego zmęczenia, osłabienia mięśni, stawów, włosów, paznokci a także stanu skóry.

Przed rozpoczęciem diety warto skonsultować się z lekarzem, aby określił stan zdrowia oraz gotowość organizmu do podjęcia tak rygorystycznej diety.

Źródła:
https://www.herbalfoo.com/copenhagen-diet/
https://www.wikihow.com/Use-the-Copenhagen-Diet
https://www.goodtoknow.co.uk/wellbeing/the-copenhagen-diet-276793